Jak zweryfikować wiarygodność firmy?

Poradniki

Piękne, kwieciste opisy na stronie internetowej firmy przyciągają wzrok każdego klienta. Ale czy „zadbana” strona WWW wystarczy do tego, aby uznać przedsiębiorstwo za wiarygodne? Oczywiście, że nie! W końcu przez Internet trudno stwierdzić, czy przykładowo zamieszczone zdjęcia produktów są stworzone przez nasz cel, bądź przedstawiony budynek jest faktyczną siedzibą wskazanej firmy. Jak więc sprawdzić, czy firma jest rzetelna?

 

Oficjalna Droga

Naturalnie nie istnieje coś takiego jak „oficjalna droga”, dzięki której możemy sprawdzić, czy firma jest rzetelna (istnieje naprawdę). Ale możemy posłużyć się oficjalnymi rejestrami państwowymi. Takimi są oczywiście CEIDG oraz KRS. Ten pierwszy służy do wyszukiwania przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Co istotne, wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jest obowiązkowy, a więc każdy kto chce prowadzić JDG, musi zgłosić się do tegoż rejestru. Drugim przedstawionym rejestrem jest KRS, czyli Krajowy Rejestr Sądowy. Tutaj znajdziemy nie tylko przedsiębiorców, ale również m. in.: stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, fundacje oraz SP ZOZy. Tak jak wpis do CEIDG, tak samo wpis do KRS jest obligatoryjny. Ważną informacją jest również to, że dostęp do obydwu rejestrów jest darmowy.

Nieoficjalna Droga

Tu mamy na myśli wszelkie inne sposoby, które mogą pozwolić nam na wyszukanie informacji o tym, czy firma jest wiarygodna bądź rzetelna. Świetnym narzędziem, który pozwoli nam na uzyskanie takich danych jest oczywiście Internet! Wystarczy, że wpiszemy nazwę firmy w Google, a pojawią się nam nie tylko informacje o wskazanej firmie, ale także opinie lub strony internetowe, na których można wyrazić swoje zdanie na temat konkretnego przedsiębiorstwa. Jeżeli widzimy wiele negatywnych opinii i to nie tylko w Google, ale również na Facebooku, Ceneo, Gowork itd. to w naszej głowie powinna zapalić się czerwona lampka.

Mimo wszystko – liczy się czujność!

Jeżeli zależy nam na kompleksowej ocenie tego, czy firma jest prawdziwa, optymalnym sposobem jest połączenie dwóch wskazanych powyżej dróg. Możemy do tego dołożyć również bezpośredni kontakt z pracownikiem/właścicielem firmy, który odpowie na nurtujące nas pytania. Pamiętajmy jednak, że najważniejsza jest czujność, jeżeli więc na którymś z etapów nie jesteśmy przekonani do tej firmy – najlepiej będzie poszukać innej.

Drukuj